بررسی عناصر سازنده استیل ها
استفاده از گرید 316 استنلس استیل درمحیط دریایی
یک شنبه 29 تير 1399 ساعت 15:14 | بازدید : 514 | نویسنده : آریا کبیرنژاد | ( نظرات )

ورق استیل

 


 

مقدمه

  گرید  316در کاربردهای دریایی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ، اما مقاومت در برابر خوردگی آنها در تماس با آب دریا محدود است و در هر شرایطی نمی توان آنها را "ضد خوردگی" دانست. آنها مستعد مکانیسم های حمله موضعی ، به ویژه خوردگی ناحیه ای و خوردگی شیاری هستند. این نکته باعث می شود تا استفاده از این فولادها در تماس با آب دریا تا حدودی محدود شوند.

304 ، و به ویژه نوع 303 ماشینکاری نشده، نباید در مصارف درگیر با آب دریا در نظر گرفته شوند.
جلوگیری از تشکیل سولفید بر روی سطح گرید 303 جهت دور نگه داشتن سطح از خوردگی پیتینگ یک امر ضروری است.این مساله در محیط های دریایی که اشباع از سولفید هستند کار بسیار سختی است.

فاکتور های مهم در کنترل خوردگی گرید 316 در محیط دریایی


 

فاکتورهای حاکم بر مقاومت در برابر خوردگی که نشان دهنده مناسب بودن گرید 316 در محیط های دریایی است در ذیل آورده شده است.اکثر این فاکتورها را کارگران و مهندسین درگیر در این شرایط کاری به ثبت رسانده اند و در مباحث تحقیقاتی نیز به اثبات رسیده اند.

این عوامل به طور مستقیم با یکدیگر درگیر هستند :

کیفیت آب

نرخ جریان آب

درجه حرارت

میزان اکسیژن

محافظت کاتدیک

کیفیت آب دریا


 

میزان کلرید بسته به محل و تاثیر جزر و مد می تواند در محیط های مختلف دریایی متفاوت باشد.
در آب های شور میزان این سطح حتی بالاتر از میزانی است که انتظار می رود در آن شرایط بحرانی برای خوردگی شکاف یا شیاری رخ دهد.


قرار گرفتن مدام در معرض پارامترهایی مانند جزر و مد ، از میزان خطر خوردگی كم می کند. این ممکن است به این دلیل باشد که سطوح فولادی با تغییر سطح آب به طور موثری "شسته می شوند".
اگر کلریدها در یک محیط خیس و نم دار ، مرطوب شوند ، اثرات تبخیر آب می تواند خطرات خوردگی در مناطقی که این بخار ها پاشیده شده اند را افزایش دهد.

مهم است که اجازه ندهیم آب دریا به طور غیر ضروری با فولاد در تماس باشد. بخش های لوله افقی 316 که در هنگام تماس با آب دریا تحت استفاده هستند ، طبق تحقیقات پس از گذشت مدتی در برابر خوردگی حفره ای تسلیم شده اند.

سطوح زهکشی با سطح آزاد و جلوگیری از اجرای لوله های افقی برای استفاده موفقیت آمیز از 316 در تماس با آب دریا مهم هستند. اگر سیستم های لوله کشی با استفاده از آب دریا تست شده باشند ، باید بلافاصله پس از دوره آزمایش تخلیه و شستشو شود. عدم انجام این کار منجر به خوردگی سیستم 316 می شود.

نرخ جریان آب


 

نرخ جریان زیاد معمولا ترجیح داده می شود (یعنی بیش از 1 متر در ثانیه). آب در حال حرکت آهسته می تواند عوامل مخرب زیستی را تشویق کند ، که در نتیجه این  مساله می تواند باعث محافظت(حرکت با نرخ بالا) یا خوردگی در شکاف شود. باید از شرایط راکد آب دریا جلوگیری کرد.
افزایش سرعت جریان باعث کاهش خطر خوردگی می شود و بنابراین برنامه هایی مانند پمپ ها می توانند برای استفاده از 316 در محیط آب دریا برنامه های موفقی باشند.

دمای آب


 

خطر خوردگی شکاف با درجه حرارت افزایش می یابد. تماس با آب گرم توصیه نمی شود. دمای محیط در آبهای اروپای شمالی ، به عنوان یک راهنما است که نشان دهنده حداکثر دمایی است که انتظار می رود برای 316 بتواند در شرایطی که سایر عوامل همگی مطلوب باشند مقاومت کند.

ترک خوردگی استرس معمولاً دغدغه دمائی نیست که از 316 در آن استفاده می شود. (درجه حرارت بالاتر احتمالاً منجر به خوردگی در شکاف و خوردگی یکنواخت می شود)

سطح اکسیژن آب (تخریب)


فولادهای ضد زنگ برای حفظ وضعیت منفعل خود به منبع اکسیژن تکیه می کنند. با این وجود آب هوادهی دریا میتواند یک عامل بسیار خورنده ای باشد.


مشخص شده است که مقادیر بسیار کم اکسیژن ، مانند آنهایی که در اعماق دریا در حدود 200 متر یافت می شوند ، باعث افزایش جابه جایی های آب دریا می شوند.اثر مستقیم این جابه جایی ها بر روی خوردگی پیتینپ است که باعث کاهش نرخ خوردگی با این فرآیند می کند. 

محافظت از کاتدیک


 

محافظت کاتدیک می تواند به صورت الکتریکی اعمال شود یا از تماس با فلزات فعال تر از جمله فولاد کربن و آلومینیوم حاصل شود. تماس مستقیم با این فلزات باعث خورده شدن فلز دیگر می شود که نتیجه آن بهبود مقاومت در برابر خوردگی گرید 316 است.


اگرچه استیل ضد زنگ می تواند از این مساله سود ببرد ، ولی ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که عمر مفید سازه در معرض تخریب کاهش می یابد که خود این مساله پیامدهای دیگری را در بر دارد.

شکاف های مهندسی شده (تمیز کردن سطح و تمیز کردن مراحل ساخت)


 

خوردگی شیاری و مکانیسم های خوردگی که به آب نیاز دارند ، مشکلات خوردگی در این نواحی هستند. که به طور معمول مسئول عدم موفقیت 316 در سرویس آب دریا هستند.


در صورت امکان باید در بحث طراحی ها و ساخت ها

 باید از هر نوع شکاف جلوگیری کرد.

اینها می توانند به دلایل مهندسی که در زیر آورده ایم رخ دهد :

هندسه طراحی (گوشه های تیز یا شیار)

اتصالات فلنج با واشر

سیستم های اتصال دهنده مکانیکی

خوردگی بین لایه ای (بین دانه ای) در آزمایشگاه پیشرفته (با گرما) 316 که متعاقباً در معرض آب دریا قرار دارد ، تشخیص داده شده است. استفاده از انواع کم کربن 316L  مانند گرید 1.4404 یا 1.4432 باید از بروز این خطر اضافی در خوردگی در سازه های جوش خورده جلوگیری کند.

کیفیت جوشکاری در سطح و سطح پایانی فولاد می تواند از عوامل مهم در استفاده موفق از 316 در کاربردهای سرویس دریایی باشد.


اینها ممکن است از اهمیت بیشتری نسبت به عواملی مانند غلظت کلرید واقعی برخوردار باشند. اتصالات صاف ، تمیز و اتصالات جوش داده شده به خوبی به مقاومت در برابر خوردگی فولاد کمک می کند.


 

مطالعه مقالات بیشتر در رابطه با ورق استیل در وبسایت گروه فلز

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بررسی عناصر سازنده استیل و آدرس steel1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 19
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 38
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 64
:: بازدید ماه : 63
:: بازدید سال : 207
:: بازدید کلی : 1190